We kunnen ons werk super strak organiseren, alle productiviteitstechnieken toepassen en nog steeds het gevoel hebben dat we overlopen. Mogelijk ligt het dan niet aan de manier wáárop je werkt, maar ligt er simpelweg tevéél werk op je bord. In dat geval is er nog maar één tip die helpt:
Nee is ook een antwoord
Nee zeggen is voor veel mensen echter niet makkelijk. Mensen zijn van nature helpers en we stellen anderen nou eenmaal niet graag teleur
als ze een beroep op ons doen. Toch is het soms wel het beste dat je kunt doen. Door nee te zeggen tegen dingen die misschien minder belangrijk zijn, zeg je ja tegen dingen die wel belangrijk zijn. Daarom is het goed om hierin te oefenen. Onderstaande stappenplan kan je hierbij helpen:
Stap 1: Koop tijd
Soms wordt je overvallen door een vraag. De vergadering is net afgelopen en je bent eigenlijk al te laat voor je volgende afspraak als er een collega naar je toekomt met een hulpvraag. Dit is niet het juiste moment om direct antwoord te geven. Je hebt meer informatie nodig en je zult je eigen planning moeten raadplegen om te zien of je wel tijd hebt. Misschien weet je wel direct dat het antwoord nee is, maar weet je op dat moment niet goed hoe je dit moet verwoorden. Voel je niet verplicht direct te antwoorden.
Geef aan dat je erover na moet denken en er op een later moment op terugkomt. Zet het eventueel op je takenlijst om dit niet te vergeten.
Stap 2: Neem een besluit
Oké je hebt tijd gekocht, maar hoe bepaal je vervolgens of je in moet gaan op het verzoek van je collega.
Weet wat de vraag is
Soms maak je in je hoofd een voorstelling van wat je wordt gevraagd, terwijl dit helemaal niet klopt. Je maakt de vraag van een collega bijvoorbeeld veel groter dan deze is of je vult in dat het direct gedaan moet worden. Daarom is het goed eerst meer informatie te verzamelen en door te vragen. Wát heeft je collega precies nodig?
En vooral wannéér moet dit af zijn? Je collega blijkt dan niet te vragen om een hele rapportage, zoals je zelf dacht, maar slechts om input op een specifiek onderdeel van de rapportage. Ook is dit niet direct nodig, maar is over een week of twee vroeg genoeg. Als je de vraag helder hebt, kan blijken dat je nu misschien nee moet zeggen, maar dat je je collega prima kan helpen op een later moment.
Weet wat je taak is
Heb je de vraag helder, maar twijfel je nog steeds? Dan kan het helpen om je eigen functieomschrijving helder te hebben. Hoort de vraag die wordt gesteld wel bij jouw functie?
Dit is bij veel functies niet meer zo zwart-wit. Het kan daarom helpen om hierover met je manager in gesprek te gaan. Zo krijg je steeds beter gevoel wat wel en wat niet tot jouw takenpakket behoort. Zo kun je een verzoek beter langs deze lat leggen om vervolgens te
besluiten dit wel of niet op te pakken. Het is ten slotte jouw verantwoordelijkheid om je eigen functie goed te vervullen en niet om het werk van anderen te doen.
Weet hoeveel tijd je hebt
Als je hebt vastgesteld dat de collega met zijn of haar verzoek bij jou aan het juiste adres is, zul je moeten bepalen of het in je eigen planning past. Door inzicht te hebben in je planning kun je hierin een goede afweging maken. Zo zul je niet te snel ja zeggen om er later achter te komen het niet realistisch was die extra taak op te pakken. En als je nee wilt zeggen sta je sterker.
Je wílt wel helpen, maar je kán niet helpen omdat dan je eigen planning in de knel komt.
‘Focus betekent niet ja zeggen tegen één ding, het betekent nee zeggen tegen duizend andere dingen.’
- Steve Jobs -
Stap 3: Zeg nee
Je bent eruit, het antwoord is nee. Nu moet je deze boodschap nog over zien te brengen:
Wees duidelijk
Als je eenmaal een besluit hebt genomen, zul je dit terug moeten koppelen. Wees hierin duidelijk.
Niemand heeft er iets aan als niet duidelijk is of je iets nu wel of niet gaat oppakken. Beter een duidelijk nee als antwoord, dan een antwoord waar niemand iets van begrijpt.
Leg uit
Leg duidelijk uit waarom je niet kunt helpen. Je kunt iemand meenemen in de afweging
die je zelf hebt gemaakt om tot je antwoord te komen. Ook kan het helpen om de consequenties te noemen als je wel ingaat op het verzoek bijvoorbeeld dat je je eigen deadlines niet haalt. Door uitleg te geven zal de ander je begrijpen en kom je niet bot over.
Geef alternatieven
Om je collega toch op weg te helpen kun je nog meedenken in alternatieven. Is er misschien een andere collega die kan helpen?
Of kun je je collega uitleg geven over bepaalde materie, waarna deze zelf met de taak aan de slag kan? Op die manier stel je je wel behulpzaam op, maar kun jij je snel weer richten op de taken die voor jou van belang zijn!
Meer tips nodig over het organiseren van email, taken, informatie of tijd?
BeeProductive biedt incompany trainingen en online programma's aan die je stap voor stap helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je werk. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!