Het organiseren van werk is niet iets wat je eenmalig doet. Je kunt je mailbox wel eenmalig opschonen, maar als je er geen gewoonte van maakt om nieuwe mail dagelijks te verwerken dan is het binnen de kortste keren weer chaos. Het organiseren van werk gaat dus veel meer over het aanleren van productieve werkgewoonten.
Bouw productieve werkgewoonten die blijven hangen
Het mooie van gewoonten is dat je ze onbewust uitvoert. Dit is vooral mooi als je positieve gewoonten
opbouwt zoals een gezonde leefstijl of productieve werkgewoonten. Maar hoe doe je dat? Deze vijf stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Identificeer je doelen
Voordat je begint aan het opbouwen van nieuwe gewoonten is het belangrijk om voor jezelf scherp te hebben wat je wilt bereiken. Als het gaat om het organiseren van werk komt dit meestal voort uit iets wat je niet meer wilt: een overvolle mailbox, midden in de nacht wakker schrikken omdat je een taak bent vergeten, stressvolle werkdagen. Als je dit omdraait weet je wat je doel is: grip op je mail, een overzichtelijke takenlijst en meer rust. Dit vooruitzicht zal je motiveren om aan nieuwe gewoonten te werken.
2. Kies de juiste gewoonten
Nu je weet waar je het voor doet, moet je bepalen wat je moet gaan doen om dit te bereiken. Begin klein en kies één gewoonte
om je op te concentreren. Het aanleren van meerdere gewoonten tegelijkertijd is heel lastig en eigenlijk gedoemd om te mislukken. Kies daarom steeds één gewoonte uit bijvoorbeeld alleen het effectief verwerken van je email. Werk hier net zolang aan tot het een automatisme is. Kies pas daarna een volgende gewoonte uit.
3. Maak een plan
Ontwikkel een plan om je nieuwe gewoonte op te bouwen. Bepaal wanneer en wat je zult gaat doen. Maak het plan zo specifiek en haalbaar
mogelijk en houd rekening met mogelijk obstakels die je zou kunnen tegenkomen. Als het gaat om het organiseren van je email zou een plan er als volgt uit kunnen zien: “Ik ga mijn email op drie vaste momenten op een dag lezen, ik neem over elke nieuwe mail een beslissing en verwerk de mail direct.” Of als het gaat om taken: “Ik ga vanaf nu al mijn taken op één plek verzamelen, aan het einde van elke werkdag werk ik mijn takenlijst bij en maak ik een planning voor de volgende dag”.
4. Wees consistent
Consistentie is de sleutel tot het opbouwen van nieuwe gewoonten. Door consistent te zijn, help je jezelf om de gewoonte te verankeren
in dagelijkse werkzaamheden en wordt het steeds natuurlijker om het uit te voeren. Wees niet te streng voor jezelf als het een dag niet is gelukt om aan je nieuwe gewoonte te werken. Gooi de handdoek niet in de ring, maar pak de gewoonte de volgende dag gewoon weer op.
5. Evalueer
Sta regelmatig stil bij je nieuwe manier van werken. Brengt het je dichter bij je doel?
Levert een lege mailbox je inderdaad meer rust op? Heb je geen slapeloze nacht meer gehad omdat je taken zijn verzameld op één takenlijst? Zo ja, dan zal dit je motiveren om door te zetten. Zo nee, dan zul je iets in je werkwijze moeten veranderen of een andere gewoonte moeten overwegen om je dichter bij je doel te brengen.
Het opbouwen van nieuwe gewoonten vergt tijd. Wees niet ontmoedigd door tegenslagen, maar zie ze als leermomenten om je werkwijze bij te schaven en houd het einddoel voor ogen!
Meer tips nodig over het organiseren van email, taken, informatie of tijd?
BeeProductive biedt incompany trainingen en online programma's aan die je stap voor stap helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je werk. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!