Soms heb je van die weken waarin je wordt geleefd.
Je agenda is van voor tot achter volgepland. Tussendoor probeer je af en toe je mail te screenen en een taak op te pakken, maar eigenlijk is er geen doorkomen aan.
In mijn werk zitten er ook af en toe van zulke weken tussen. En hoe hard ik ook werk, gek genoeg haal ik juist uit zulke weken weinig voldoening. Het geeft eerder onrust en het gevoel dat ik
weinig controle
heb.
Gelukkig heb ik een manier gevonden om snel de controle terug
te krijgen met behulp van een wekelijkse review. Tijdens deze review werk ik een checklist af die mij helpt om snel weer orde op zaken te stellen. Hierna ga ik altijd ontspannen het weekend in en kan ik mijn werk makkelijker loslaten.
Wekelijkse review in 5 stappen
Hoe een wekelijkse review eruitziet, is afhankelijk van je rol en je manier van werken.
Onderstaande 5 stappen werken goed voor mij:
1. Braindump
Over het algemeen leg ik alles wat in mijn hoofd zit zo snel mogelijk vast. Dit doe ik op twee plekken. In een notitieboek dat vol staat met krabbels (zie punt 2) of ik stuur mezelf een email (zie punt 3). Is de chaos echt compleet, dan lukt dit niet altijd. In dat geval doe ik aan het einde van de week een braindump.
Ik pak mijn notitieboek en schrijf alles op wat nog in mijn hoofd zit.
Vaak helpt het om alle onderdelen van mijn werk langs te gaan en hier even kort bij stil te staan. Bijvoorbeeld verschillende projecten waaraan ik werk. Ook kijk ik vaak nog even in mijn agenda en loop ik alle afspraken langs van afgelopen week. Projecten en afspraken zijn triggers die me helpen om dingen weer te herinneren.
Ik ga net zo lang door tot er niets meer in me opkomt. Alle taken die ik opschrijf, maak ik herkenbaar met een symbool. Ik gebruik hier een afvinkbox voor □. Op die manier zijn taken snel te herkennen voor stap 2.
2. Notitieboek
Aan het einde van de week loop ik al mijn notities van die week na (inclusief de braindump). Ik kijk vooral naar de taken die ik heb aangemerkt met een □.
Heb ik de taak inmiddels uitgevoerd, dan vink ik de taak af. Taken die nog niet zijn uitgevoerd, neem ik over op mijn takenlijst. Op die manier heb ik alle taken op één plek verzameld en kan ik beter een planning maken (punt 5).
3. Mailbox
Ik werk volgens het inbox-zero principe. Dit betekent dat ik de inbox alleen zie als een plek waar email binnenkomt. Ik neem over elke mail een beslissing en verwerkt de mail direct. Alle mail die een actie voor mij bevat, zet ik op mijn takenlijst. Aan het einde van de week probeer ik zoveel mogelijk mail weg te werken.
Mijn inbox hoeft niet letterlijk leeg te zijn, maar ik probeer te voorkomen dat ik door mijn mail moet scrollen.
4. Agenda
Nu is het tijd om vooruit te kijken, hoe ziet volgende week eruit?
Zijn er afspraken die voorbereiding nodig hebben? Zo ja, dan zet ik ook dit op mijn takenlijst.
5. Takenlijst
Bestel die borrel maar alvast, want dit is de laatste stap. Door alle voorgaande acties is mijn takenlijst goed gevuld. Ik loop de gehele lijst een keer door om te controleren of er nog taken afgevinkt kunnen worden.
Tot slot maak ik een planning voor aankomende week.
Eerst kies ik taken uit waar ik aankomende week aan wil werken. Vervolgens verspreid ik de taken over de dagen van de week en zorg ik ervoor dat ik niet meer dan 3 taken per dag heb gepland. Tot slot doe ik een laatste check of deze planning realistisch is ten op zichtte van het aantal afspraken van die week.
En dan.. is het weekend!
Mijn hoofd is leeg. Er ligt een plan voor de nieuwe week. Dit geeft mij altijd een voldaan gevoel en hierdoor smaakt dat de borrel op de vrijmibo net iets lekkerder! :)
Denk je dat dit jou ook kan helpen, maak dan een checklist voor een wekelijkse review die past bij jou en jouw manier van werken.
Zorg dat alle onderdelen van je werk hierin terugkomen. Loop ook alle kanalen langs waarin werk op je af kan komen én waar je informatie vastlegt (bijvoorbeeld whatsapp, teams, mailbox, post-its, notitieboek enz.). Plan elke week tijd in je agenda om de checklist door te lopen. Als je dit een tijdje doet, dan zal het uiteindelijk een automatisme worden.
Laat het weekend maar komen, proost!
Meer tips nodig over het organiseren van email, taken, informatie of tijd?
BeeProductive biedt incompany trainingen en online programma's aan die je stap voor stap helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je werk. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!