Na email zijn vergaderingen waarschijnlijk de grootste kantoorfrustratie van veel mensen. Heel begrijpelijk want vergaderingen voelen vaak als een verspilling van tijd.
Bovendien raakt niemand gemotiveerd van een werkdag die van 9 tot 5 staat volgepland. Toch is vergaderen soms nodig en kan het ook heel nuttig zijn. Belangrijk is vooral dat je het op een effectieve doet. Dit betekent een goede voorbereiding, de juiste focus en duidelijke afspraken na afloop.
De juiste voorbereiding van de vergadering
Frequentie & Duur
Probleem: De frequentie van een terugkerende vergadering is te hoog en de vergaderingen duren te lang.
Mijn ervaring is dat als een vergadering wekelijks een uur is ingepland, er ook wekelijks een uur wordt gevuld. Maar had het ook niet in minder tijd gekund? Het kan geen kwaad te experimenteren met lagere frequenties en kortere duur.
Dit houd deelnemers scherp en dwingt af om snel to the point te komen.
Een handigheidje in Outlook is dat je in kunt stellen dat bij het inplannen van een vergadering, de afspraak automatisch met een x aantal minuten wordt ingekort. Ga hiervoor naar Bestand > Opties > Agenda. Onder 'Agenda-opties' vind je de mogelijkheid om afspraken en vergaderingen te verkorten.
Samenstelling & Doel
Probleem: De groep is te groot en het doel van de vergadering is niet duidelijk.
Wat ik een leuk gedachtenexperiment vind, is om uit te rekenen wat een vergadering kost. Hoe meer mensen (in hogere functies) aanwezig zijn hoe kostbaarder een vergadering is. Een grotere groep maakt een vergadering niet altijd effectiever, integendeel. Wees daarom bij het versturen van een uitnodiging kritisch.
Wie moet écht aanwezig zijn? Het helpt om vooraf heel duidelijk te zijn over het doel van de vergadering. Dit helpt je als organisator om beter te kunnen bepalen wie aanwezig moet zijn, maar de genodigden kunnen deze afweging hierdoor ook nog voor zichzelf maken.
De juiste focus tijdens de vergadering
Voorzitter & Agenda
Probleem: Niemand heeft de leiding en er is geen agenda waardoor het doel van de vergadering niet wordt gehaald.
Een vergadering vraagt om een voorzitter. Iemand die de agenda en de tijd bewaakt en zorgt dat iedereen aan het woord komt. Dit hoeft niet per definitie degene te zijn die de vergadering heeft georganiseerd, maar maak hier wel vooraf afspraken over, zodat de voorzitter zich kan voorbereiden.
Zorg er ook voor dat er een agenda is die deelnemers voorafgaand aan de vergadering kunnen inzien. Plan tijd in voor elke agendapunt.
Zo zorg je ervoor dat de vergadering binnen de tijd wordt afgerond en respecteer je elkaars tijd. Maak bij een terugkerende vergadering afspraken over het inbrengen van vergaderpunten. Werk bijvoorbeeld met een gedeeld document of laat de voorzitter de agendapunten verzamelen. Je kunt er ook voor kiezen om (deels) met een vaste agenda te werken.
Duidelijke afspraken na afloop van de vergadering
Vastlegging & Voortgang
Probleem: Afspraken en acties worden niet vastgelegd waardoor voortgang niet duidelijk is.
Zonder vastlegging van acties en besluiten is het heel lastig om vooruitgang te boeken. Aan de andere kant moet vastlegging geen dagtaak worden. Lange notulen worden door niemand gelezen.
Beschrijf op zijn minst beknopt de afwegingen die zijn gemaakt bij de besluitvorming en de acties die hieruit zijn voortgekomen. Bespreek hoe en aan wie over de voortgang wordt gerapporteerd zodat een vervolgoverleg niet nodig is. Zo bespaar je weer een uur van elkaars tijd!
Blijf kritisch!
Effectief vergaderen doe je met elkaar. Iedereen draagt verantwoordelijkheid om van een vergadering een succes te maken. Blijf daarom kritisch. Als anderen vergaderingen inplannen betekent dat niet dat je achteloos alle vergaderverzoeken moet accepteren of dat je geen input mag leveren om de vergaderkwaliteit te verhogen.
Wordt je uitgenodigd voor een vergadering waarin je jouw aanwezigheid niet nodig vindt? Durf een uitnodiging dan te weigeren.
Leg daarbij uit waarom je dat doet en draag eventueel een collega aan die meer tijd heeft of meer input kan leveren over het onderwerp dat op de agenda staat.
Ben je deelnemer van een terugkerende vergadering, maar vind je de vergadering niet (meer) effectief? Bespreek dit dan met de organisator en/of voorzitter. Misschien was het overleg eerst een heel goed idee en had het veel waarde, maar is de situatie inmiddels veranderd. Evalueer met elkaar wat de vergadering nog bijdraagt en stel zo nodig aanpassingen voor. Je kunt hierbij gebruik maken van onderstaande checklist.
Checklist voor een effectieve vergadering
- Voorbereiding van de vergadering
- Frequentie
- Duur
- Samenstelling
- Doel
- Tijdens de vergadering
- Na afloopt van de vergadering
Meer tips nodig over het organiseren van email, taken, informatie of tijd?BeeProductive biedt incompany trainingen en online programma's aan die je stap voor stap helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je werk. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!