Hoe leuk ik het verzamelen en delen van productiviteitstips ook vind, het schrijven van blogs en nieuwsbrieven is vaak een hele klus. Deze klus bestaat uit verschillende stappen: onderwerpen brainstormen, informatie verzamelen, teksten schrijven en de nieuwsbrief en blog opmaken. Als ik deze stappen voor elke nieuwsbrief en blog achter elkaar doorloop dan moet ik steeds van type taak wisselen. Niet de meest efficiënte manier van werken en daarom besloot ik te gaan experimenteren met taskbatching.
Wat is taskbatching?
Taskbatching is een tijdmanagementtechniek waarbij vergelijkbare taken worden gegroepeerd
en in één tijdsblok worden voltooid. Hierdoor voorkom je constante contextwisselingen die optreden wanneer je steeds een ander type taak oppakt. Deze gerichte aanpak heeft enorme impact op je productiviteit.
Taskbatching alleen maar voordelen
• Verbeterde efficiëntie
Door je op één type taak te richten, raak je gemakkelijk in een flow.
Een flow is een mentale staat die wordt beschreven in de positieve psychologie. Als je in een flow zit ga je volledig op in je bezigheden waardoor deze bijna vanzelf lijken te gaan. In plaats van tijd te besteden aan het schakelen en jezelf te heroriënteren op verschillende soorten taken, blijf je in een staat van diepe concentratie. Hierdoor werk je sneller en efficiënter.
• Verminderde cognitieve belasting
Het wisselen tussen taken kan leiden tot mentale vermoeidheid en verhoogde stress.
Wanneer je soortgelijke taken in een batch plaatst, vermindert de cognitieve belasting van je hersenen, waardoor het gemakkelijker wordt om de focus en helderheid te behouden.
• Verbeterde werkkwaliteit
Door je op één type taak tegelijk te concentreren, kun je je aandacht en energie beter verdelen.
Deze intense focus leidt vaak tot een betere werkkwaliteit, omdat je minder snel fouten maakt of belangrijke details vergeet.
Hoe pak ik dit aan?
Enthousiast geworden en wil je hier direct zelf mee aan de slag? Volg hiervoor onderstaande stappen:
1. Identificeer vergelijkbare taken
Begin met het categoriseren van taken
in groepen op basis van hun gelijkenis. Denk aan schrijven van rapportages, telefoontjes plegen, e-mail verwerken, documentatie lezen, administratieve taken, vergaderingen, creatief werk enzovoorts.
2. Wijs specifieke tijdsblokken toe
Wijs specifieke tijdsblokken toe aan elke categorie taken. Besteed bijvoorbeeld de ochtend aan het schrijven
van rapportages, verwerk na de lunch je email en besteed de rest van middag aan vergaderingen.
3. Stel duidelijke grenzen
Weersta tijdens de toegewezen tijdsblokken de verleiding om andere taken op te pakken. Je wilt namelijk voorkomen dat je gaat multitasken
waardoor je uit je flow raakt. Focus je op de taken binnen de batch en ga pas iets anders doen als alle taken zijn afgerond.
4. Reflecteer en pas aan
Evalueer deze werkwijze regelmatig. Als je je hebt voorgenomen elke ochtend rapporten te schrijven, maar er komt weinig uit je handen omdat je nou eenmaal geen ochtendmens bent, begin dan met een eenvoudigere taak zoals het verwerken van email. Merk je dat de tijdsblokken te lang zijn om je concentratie vast te houden, maak ze dan wat korter. Probeer zo verschillende dingen
uit tot je een planning hebt die optimaal past bij jou en jouw werkzaamheden.
Het batchen van taken heeft mij heel veel opgeleverd. Het schrijven van nieuwsbrieven en blogs is nu een gestroomlijnd proces geworden wat me heel veel tijd en stress bespaard. Ik brainstrom in één sessie een lijst aan onderwerp, verdiep me in de verschillende onderwerpen in langere onderzoeksessies en blok elke maand een dag voor het schrijven van de teksten. Op die manier kom ik in een flow en werk ik veel effectiever.
Ik ben benieuwd of het jou net zoveel zal opleveren!
Meer tips nodig over het organiseren van email, taken, informatie of tijd?
BeeProductive biedt incompany trainingen en online programma's aan die je stap voor stap helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je werk. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!