We worden dagelijks overspoelt met email.
Als je dit niet goed bijhoudt dan is je inbox binnen de kortste keren een bonte verzameling van belangrijke mail
(lees mail van je manager of belangrijke klant) en onzinnige berichten
(lees oninteressante nieuwsbrieven en spam). Hierdoor ontstaat het risico dat je over de belangrijke mail heen leest en je manager of klant zich afvraagt waarom er maar geen reactie komt. Houd daarom overzicht over je inbox en:
Neem over elke mail een beslissing
Beschouw je inbox als een deurmat waar je post op binnenkomt.
‘Raap’ deze post een paar keer per dag op, neem een beslissing wat er met de post moet gebeuren en berg het op, zoals je ook met fysieke post zou doen. Reclamefolders in de papierbak, rekeningen op de ‘to-do-stapel’, blauwe enveloppen in de administratie enzovoorts. Bewaar zo ook émail op een plek waar het hoort en laat het niet op je virtuele deurmat liggen.
De belangrijkste beslissing die je moet nemen is of een mail een actie bevat
en of dit een actie is die jíj moet uitvoeren. Als dit niet het geval is, stuur de mail dan eventueel door naar iemand die de actie wel op kan pakken en archiveer de mail direct. Bevat een mail een actie die jij wel uit moet voeren, dan is de volgende beslissing die je moet nemen hoe lang je hiervoor nodig hebt. Kun je deze actie binnen 2 minuten uitvoeren, doe dit dan direct én archiveer de mail. Heb je meer tijd nodig voor de actie, zet dit dan op je takenlijst. Dit is een cruciale stap. Je inbox is namelijk géén takenlijst! Nadat je de actie op je takenlijst hebt gezet, kun je de mail archiveren. Op deze manier werk je heel je inbox door, je beslist voor elke mail in welke categorie die valt en je creëert voor elke categorie een plek om deze te bewaren.
Kijk je nu tegen een inbox aan die verre van leeg is?! Dan kijk je eigenlijk naar een verzameling van uitgestelde beslissingen.
Mogelijk heb je wel beslissingen genomen, maar geen goede plek ingericht om mail te bewaren. In dat geval vind je hieronder per categorie inspiratie:
Leesvoer
–
Ontvang je veel mail met lange bijlagen? Creëer een map voor leesvoer en plan tijdsblokken in om dit door te nemen.
Opvolgen
–
laat je vaak mail in je inbox staan omdat je nog wacht op een reactie? Creëer ook hier een aparte map voor. Neem deze wekelijks door en archiveer wat is afgehandeld.
Agenda
–
Je kunt je agenda voor veel meer gebruiken dan alleen afspraken. Zet informatie uit de mail, die je op een bepaalde dag nodig hebt, in je agenda. Op die manier hoeft de mail niet in je inbox te blijven staan en is de informatie makkelijker terug te vinden wanneer je het nodig hebt.
Takenlijst
–
Je inbox is geen takenlijst, zet mail met taken daarom op een takenlijst die daar wel voor bedoeld is.
Archief
–
Je inbox is ook geen archief. Door je inbox wel als archief te gebruiken, bijvoorbeeld door afgehandelde berichten als gelezen te markeren, loop je het risico belangrijke mail uit het oog te verliezen. Verplaats mail waar geen actie (meer) in zit daarom naar een archiefmap.
Meer tips nodig over het organiseren van email, taken, informatie of tijd?
BeeProductive biedt incompany trainingen en online programma's aan die je stap voor stap helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je werk. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!